Render oosterweel

Wat je vroeger met een meetwieltje op de grond moest uitmeten, wordt nu op 60 m hoogte door een drone in kaart gebracht. Landmeter en dronepiloot Gregory Gheysen deelt zijn enthousiasme over die verbluffende technologische evolutie.

Als een werfleider zegt: we hebben tien vrachtwagens zand gekiept, dan blijft de vraag: hoe vol zaten die vrachtwagens? En hoe groot is de hoop zand die daar ligt?’ zegt Gregory Gheysen. ‘Vroeger zouden we met een meetwieltje ter plaatse zijn gegaan om op basis van vijf meetpunten (en wat boerenverstand) te bepalen hoeveel kubieke meter er ligt. Vandaag doen we dat met een drone. De meting is veel nauwkeuriger, en het bespaart ons enorm veel tijd.

Werfzone in beeld

De werven van de Oosterweelverbinding veranderen aan een hoog tempo, dus er is grote nood aan accurate informatie over de stand van zaken op het terrein. ‘In augustus hebben we zelfs met een vliegtuig beelden laten maken om het volledige project (200 ha) in kaart te brengen, maar voor de deelgebieden, zoals de knoop aan de Kennedytunnel en aan Sint-Anna, gebruiken we drones. We maken ruwweg om de drie maanden nieuwe beelden.’

Orthofoto en puntenwolk

‘Op basis van die luchtfoto’s kunnen we kaarten samenstellen waarop de vorm, afmeting en ligging van objecten en landschapselementen te zien zijn. De techniek die we daarvoor gebruiken is fotogrammetrie. Het komt erop neer dat we reeksen foto’s maken die loodrecht naar beneden genomen zijn met een overlap van 75%. Daarop worden de gemeenschappelijke punten gemeten en die worden door middel van grondcontrolepunten op de aardbol ‘geplakt’. Op die manier kunnen we twee soorten kaarten genereren: ‘orthofoto’s’ – 2D-beelden waar geen enkele conische vervorming op zit – en ‘puntenwolken’ – 3D-beelden om de laagtes en hoogtes op het terrein in kaart te brengen. De data die we zo verkrijgen zijn tot op 3 cm nauwkeurig.’

Online platform

Data verzamelen is één ding, ze nuttig inzetten is nog iets anders. ‘Bij Stadsbader werken we al sinds 2017 met drones, maar het is pas hier op de werven van de Oosterweelverbinding dat we de data zo efficiënt kunnen integreren. Alle medewerkers die specifieke informatie nodig hebben, krijgen een URL-link naar een online platform waarop alle data staan verzameld. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt: door de signalisatiedienst, de werkvoorbereiders, de projectleiders, de werfleiders, de HSE-manager… Het is zo praktisch dat we ons al niet meer kunnen voorstellen hoe we het vroeger deden!’

Gerelateerd nieuws