Charles de Costerlaan grotendeels onthard vanaf 16 september
Ruim een jaar nadat we de Charles de Costerlaan definitief afsloten voor het verkeer en een eerste deeltje onthardden, starten we op 16 september met het uitbreken van een volgend deel van de voormalige toegangsweg tot de stad. Door asfalt in te ruilen voor groen verbeteren we de infiltratie van regenwater in de bodem. De komende jaren zal de oude laan transformeren tot groene fiets- en wandelboulevard.
Vanaf maandag 16/09 ontharden we het tweede en grootste deel van de Charles de Costerlaan, vanaf voetbalclub City Pirates tot aan de ingang van de werf van de Scheldetunnel.
In mei 2023 werd de hoofdbaan van de Charles de Costerlaan afgesloten voor alle verkeer. Enkel de zijbanen bleven nog beschikbaar. De ene voor verkeer van en naar de werfzone van de Scheldetunnel, de andere voor de fietsers. De afsluiting was nodig om het knooppunt Sint-Anna (E34 x R1) af te werken en de aansluitingen met de Scheldetunnel te bouwen.
Enkele weken later – vanaf 1 juni ’23 – werd een eerste deel van de Charles de Costerlaan onthard ter hoogte van het nieuw ingerichte kruispunt aan de Waaslandtunnel.
Vandaag, 16 september, is het tweede en grootste deel aan de beurt. Zo’n 600 meter van de oude hoofdbaan gaat op de schop. We ontharden er een kleine 10.000 m². Een deeltje van de waterdoorlatende onderfundering blijft behouden om later als werkstrook te dienen voor de aanleg van het fiets- en wandelpad. De ontharding start voorbij voetbalclub City Pirates, om hun bereikbaarheid te garanderen. Tussen de voetbalclub en het kruispunt aan de Waaslandtunnel verdwijnt de verharding in 2026*, wanneer we hier de riolering vernieuwen.
Groene fiets- en wandelboulevard als symbolische omslag naar meer duurzame mobiliteit
De oude Charles de Costerlaan omvormen van een grote asfaltvlakte, naar een groene fiets- en wandelboulevard staat symbool voor de ingeslagen weg naar meer duurzame mobiliteit. Het koppelt ook de groene gebieden van het Sint-Annabos en Middenvijver/Het Rot aan elkaar. Zo dragen we ook hier bij tot het creëren van één groot, aaneengesloten groengebied van liefst 500 hectare. Natuur om van te genieten door mens én dier.
Op Linkeroever en in Zwijndrecht leggen we ook meer dan 16 kilometer nieuwe en vernieuwde fietspaden aan. Veilig, efficiënt en comfortabel fietsen, maakt van de fiets een écht alternatief voor de wagen: “Build and they will come”
De fiets- en wandelboulevard zal in de komende jaren de verbinding maken tussen Linkeroever met de Sint-Annatunnel, Waterbus en het Veer enerzijds, en de doorgetrokken fietssnelwegen F41 (Zelzate/Waaslandhaven), F4 (Gent) en FR10 (Ringfietspad). Dat Ringfietspad trekken we door van de Kennedytunnel, rond Linkeroever tot aan de fietskoker van de nieuwe Scheldetunnel.
De grote asfaltvlakte van de Charles de Costerlaan maakt plaats voor een groene fiets- en wandelboulevard.