Render oosterweel

Antwerpse Vervoerregio krijgt gloednieuw elektrisch deelfietsensysteem

Lantis selecteert het Deense Donkey Republic voor primeur in Vlaanderen

Ze doken eerder al op in Gent en Kortrijk, de typisch oranje fietsen van het Deense bedrijf Donkey Republic. Vanaf de lente van 2022 zullen ze ook te zien zijn in het straatbeeld van de gemeenten van de Vervoerregio Antwerpen en enkele aangrenzende Wase gemeenten. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, heeft Donkey Republic immers geselecteerd als de exploitant van een nieuw deelfietsensysteem. Dankzij dit systeem zullen alle belangrijke mobiliteitsknooppunten in de Vervoerregio Antwerpen, zoals Park and Rides en treinstations, uitgerust worden met elektrische deelfietsen. Het is de eerste keer dat er een elektrisch deelfietsensysteem op zo'n grote schaal in Vlaanderen zal worden uitgerold.

Modal shift

Tegen 2030 moet 50 procent van de verplaatsingen op een duurzame manier gebeuren. De (elektrische) fiets is voor steeds meer mensen een valabel alternatief voor de auto. De stad Antwerpen en de districten kennen al sinds jaren het Velo-systeem dat bijzonder succesvol stadsfietsen aanbiedt op 305 stations. "Maar ook in de Vervoerregio Antwerpen, goed voor meer dan één miljoen inwoners, is er potentieel voor een systeem van deelfietsen", zegt Koen Kennis, voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen. "In de regio tussen Sint-Niklaas en Wuustwezel kunnen we met de hulp van Donkey Republic een systeem van elektrische deelfietsen aanbieden waardoor ook de iets langere woon-werkafstand haalbaar wordt met een duurzaam vervoermiddel", aldus Koen Kennis. "Leefbaarheid, bereikbaarheid en werkbaarheid liggen in elkaars verlengde. De modal shift die in de stad al bereikt werd, ambiëren we ook voor de regio. De mobiliteitsknoop rond Antwerpen stopt immers niet aan de stadsgrenzen."

Van basis naar fijnmazig

De opdracht die Lantis geeft aan Donkey Republic gaat in de eerste plaats over de uitrol van een basisnetwerk, goed voor 1.650 elektrische deelfietsen voor de ganse regio, en dit voor een periode van minstens 10 jaar. Afhankelijk van de interesse vanuit de verschillende gemeenten uit de Vervoerregio kan het basisnetwerk verder aangevuld worden. Gemeenten, bedrijven of organisaties krijgen namelijk de mogelijkheid om het basisnetwerk, op hun vraag, verder uit te breiden met gewone of elektrische deelfietsen. Koen Kennis: "We zijn de eerste Vervoerregio in Vlaanderen die op deze schaal initiatieven neemt. Ik geloof dat andere regio's veel van onze ervaringen kunnen leren."

"Ik wil het fietsbeleid in Vlaanderen naar een hoger niveau tillen", zegt Vlaams minister Lydia Peeters. "Die ambitie gaat gepaard met de nodige financiële investeringen. Ik maak maar liefst 355 miljoen euro vrij om de fietsinfrastructuur in Vlaanderen te verbeteren. Ook in de Vervoerregio Antwerpen worden de komende periode missing links in de fietsinfrastructuur weggewerkt. Goede infrastructuur, een kwalitatief aanbod van deelfietsen... het aantal redenen om gezwind de fiets op te springen, voor élke verplaatsing, neemt alleen maar toe", besluit Lydia Peeters.

Next steps

Voor het zover is, hebben Lantis en Donkey Republic nog heel wat werk voor de boeg. De komende maanden worden de gesprekken met de gemeenten opgestart, moet de infrastructuur worden geïnstalleerd en de fietsen worden geleverd. Erdem Ovacik, co-founder & CEO bij Donkey Republic: "Donkey Republic kijkt ernaar uit om samen met Lantis de mobiliteitsuitdagingen in de Antwerpse regio aan te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat de Donkey Republic e-bikes in de mobiliteitshubs een betaalbare, gemakkelijke en duurzame vervoersoplossing zullen worden voor heel veel burgers uit de regio."

Dit project werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun vanuit het Europese project SCALE UP.

500_eu-logo.jpg 500_scale-up-logo.png