Knooppunt Antwerpen-Oost
Een vlotter en veiliger knooppunt
Het knooppunt Antwerpen-Oost - waar de E313 en Antwerpse Ring (R1) samenkomen - wordt veiliger. De verkeersveiligheid en doorstroming wordt in dit knooppunt beïnvloed door heel wat weefbewegingen. Voertuigen wisselen er van rijstrook, hinderen elkaar én zorgen voor incidenten en vertragingen. Die weefbewegingen zullen we de komende jaren sterk verminderen:
- Verkeer op de R1 richting afrit Deurne/Schijnpoort doorkruist het verkeer vanuit de E313 naar de R1. Beide verkeersstromen worden uit elkaar getrokken door de bouw van een nieuwe tunnel. Verkeer op de R1 naar afrit Deurne zal via die tunnel onder het verkeer vanuit de E313 (rijrichting Nederland) doorgaan. Zo halen we twee verkeersstromen uit elkaar.
- Verkeer van oprit Deurne doorkruist het verkeer op de R1 dat wil uitvoegen richting E313 (Hasselt). Ook die twee verkeersstromen halen we uit elkaar.
December 2023
We passen de wegmarkeringen richting Nederland in het knooppunt Antwerpen-Oost aan.
Begin 2024
We bereiden de werfzone voor de bouw van de nieuwe tunnel voor. We plaatsen damplanken in de grond.
Oktober 2024
We verleggen de aansluiting van de E313 richting Nederland om plaats te maken voor de bouw van de nieuwe tunnel.
Eind 2025
In het najaar van 2025 nemen we de originele aansluiting van de E313 richting Nederland opnieuw in dienst. Het verkeer rijdt hier dan over het al gebouwde deel van de nieuwe tunnel.
We bouwen verder aan de tunnel terwijl het verkeer erover rijdt.
Eind 2026
De nieuwe tunnel voor verkeer op de R1 naar afrit Deurne wordt in gebruik genomen. Die sluit in eerste instantie aan op de Bypass richting Nederland.
Vanaf eind 2030
We nemen de Oosterweelverbinding gefaseerd in gebruik. Wanneer de nieuwe snelweg klaar is, sluit de nieuwe tunnel erop aan om ook in de toekomst de verkeersstromen uit elkaar te houden.
Hoe vorderen de werken?
Eind 2023 startten we de eerste voorbereidende werken in het knooppunt om in- en uitritten voor de werfzone van de nieuwe tunnel te creëren. Begin 2024 maakten we de zone bouwklaar en legden we tijdelijke wegen en werfwegen aan. De grond werd voorbelast en nutsleidingen werden verlegd.
Verlegging van oprit E313 naar R1 richting Nederland
Sinds eind oktober is de oprit van de E313 naar R1 richting Nederland een stukje opgeschoven, om op die plaats een nieuwe tunnel te bouwen. Die tunnel zal de kruisende verkeersstromen aan het knooppunt Antwerpen-Oost uit elkaar halen om zo de doorstroming te verbeteren en het verkeer heel wat veiliger te maken.
Trillingswerken voor vlotter en veiliger knooppunt Antwerpen-Oost
In oktober 2024 startten we met het plaatsen van damplanken ten noorden van de brug van de Turnhoutsebaan, tussen de Ring en het Ringfietspad. Aansluitend plaatsen we van 16 januari tot eind februari damplanken ten zuiden van de brug van de Turnhoutsebaan. De damplanken vormen in de toekomst de permanente wand van de tunnel.
Wanneer de Bypass richting Nederland in gebruik wordt genomen, zal de nieuwe tunnel hier tijdelijk ook op aansluiten. Zo maken we het verkeer ook tijdens de Oosterweelwerken al een stuk veiliger. Wanneer de nieuwe snelweg in dienst genomen wordt, zal de tunnel voor afrit Deurne op de nieuwe snelweg aansluiten.
Bereikbaarheid tijdens de werken
We leggen tijdelijke wegen aan zodat je tijdens de werken van de E313 naar de R1 richting Nederland kan blijven rijden. Om voldoende ruimte vrij te maken voor de werken zal hier nog één rijstrook beschikbaar zijn.