Hoe ’t Stad, jouw buurt of traject er straks na Oosterweel uitziet? Niet eenvoudig om je daar een goed beeld van te vormen door de vele veranderingen. Daarom helpen we jou een handje. Hieronder vind je een overzicht van toekomstbeelden van het Oosterweelproject, zowel op de linker- als de rechteroever van de Schelde. Je kan navigeren en inzomen op deze kaart. Per project kan je extra informatie opvragen. Wanneer we over nieuwe beelden beschikken van een project, vullen we deze kaart aan met extra informatie. 

Bekijk hier het Toekomstbeeld
 

Linkerscheldeoever 

Op de linkeroever vernieuwen we snelwegen en leggen we knooppunten opnieuw aan zodat het er veiliger rijden is. Naast de snelwegen voorzien we geluidsbermen en -schermen en leggen we 16 km extra fietswegen en fietsbruggen aan. Ook bouwen we in Zwijndrecht een Park & Ride  waar je vlot je auto wisselt voor de fiets of tram. De huidige versnipperde groengebieden verbinden we er tot één groot natuurgebied: Ringpark West.

Het Oosterweelknooppunt 

Aan het Noordkasteel, ter hoogte van het kerkje van Oosterweel, komt het Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring. Deze knoop werd zo ontworpen dat het een minimale ruimtelijke impact heeft. Je hoort of ziet de (vracht)wagens die erdoor rijden amper doordat het knooppunt verzonken ligt en gedeeltelijk overkapt wordt. Boven op de overkapping kan je genieten in Ringpark Noordkasteel.

De Scheldetunnel

De nieuwe Scheldetunnel gaat op de linkeroever onder de grond tussen Blokkersdijk en het Sint-Annabos, en komt op de rechteroever boven aan het Noordkasteel. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker van zes meter breed voor fietsers en voetgangers . De bouw van deze tunnel is een echt huzarenstukje.

Kanaaltunnels 

De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze vervolgens in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.

R1-Noord 

Het Viaduct van Merksem verdwijnt. In de plaats komt de Ring er in een dieperliggende sleuf te liggen en in tunnels onder het Albertkanaal, de Groenendaallaan in Merksem en Schijnpoort aan het Sportpaleis. Aan de waterzuiveringsinstallatie komen nieuwe op- en afritten in alle rijrichtingen. Dankzij nieuwe fietsbruggen en -paden fiets je vlot over en langs de Ring. Op de overkappingen komt plek vrij voor heel wat groen: Ringpark Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn. Het Lobroekdok verandert van een vies, vuil dok in een waterpark.

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal vertelt van de Oosterweelverbinding.