Aanleg fietsbrug Arbeidersstraat
Veilig en vlot met de fiets van Antwerpen tot Mechelen
Om het fietscomfort en de veiligheid te verhogen en het oponthoud aan dit kruispunt weg te werken, bouwen Stad Antwerpen en Lantis een nieuwe fietsbrug. Zo zullen fietsers tussen Antwerpen en Mechelen in de toekomst op geen enkele plek meer moeten wachten voor een verkeerslicht.
Wat gebeurt er?
De brug bestaat uit twee brugdelen. Het eerste deel over de Arbeidersstraat, het tweede deel over het beschermde natuurgebied tussen de volkstuinen en het Ringfietspad. In het zuiden, 200 meter voor het kruispunt, begint de aanloop naar de brug over de Arbeidersstraat. Daarna blijft het fietspad op een berm op dezelfde hoogte als de spoorweg. In het noorden, na de volkstuinen, volgt een tweede brugdeel over het natuurreservaat. Daar sluit de brug aan op de Posthofbrug. Van daar kan je verder rijden over de Ring naar het stadscentrum of afslaan naar het Ringfietspad. Het bestaande gelijkgrondse fietspad en de lichtengeregelde voet- en fietsoversteek blijft in gebruik voor de aansluiting met de omliggende wijken.
Comfortabel en toekomstbestendig ontwerp
Om maximaal in te zetten op fietscomfort en een toekomstbestendige fietsverbinding, kiezen we voor bruggen van in totaal 7m breed. Op die manier creëren we op de brug een verhardingsbreedte van bijna 6m, zodat fietsers 2 aan 2 kunnen kruisen en nog voldoende afstand hebben tot de balustrades. Op de fietshellingen wordt de asfaltering 4,5m breed. Naast het fietspad komt er een groene berm. Enkel voor en na het kruispunt met de Arbeidersstraat is hiervoor onvoldoende ruimte en komen er muren. Verder worden waar mogelijk bomen ingepland om de bermen te vergroenen en schaduw te werpen op de fietspaden.
Bekijk het ontwerp van de nieuwe fietsbrug en de dwarsprofielen van de fietspaden (met groene berm of met muren).
Brugdeel over Arbeidersstraat
Om onder deze brug voldoende zichtbaarheid op al het verkeer te behouden, wordt een brug van zo’n 45m lang geplaatst. Omwille van die grote overspanningen wordt gekozen voor stalen bruggen. Het exacte uitzicht van de brug moet nog bepaald worden.
Brugdeel over Natuurreservaat
Ook de tweede brug wordt een brug van zo’n 45m lang. Deze brug overspant niet enkel de aftakking naar het Ringfietspad, maar zorgt er ook voor dat we geen steunpunten moeten bouwen in het natuurreservaat. Op die manier blijft dit stukje natuur gespaard. We zorgen er zelfs voor dat het reservaat een stukje uitbreidt. In overleg met Natuurpunt onderzoeken we nog hoe dit stukje ingericht moet worden en hoe we het waardevolle groen kunnen beschermen.
Herinrichting van volkstuinen
In nauw overleg met de vzw volkstuinen zullen de nieuwe tuintjes ingericht worden na realisatie van de werken. Er zullen gemeenschappelijke bergingen gebouwd worden, om het ruimtegebruik te optimaliseren. Voorts wordt het regenwater van de fietssnelweg opgevangen om te gebruiken voor het sproeien van de tuintjes.
Wie werkt eraan mee?
Het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling investeert 1,8 miljoen euro in de aanleg van deze fietsbrug. De brug kadert in de minder hinder maatregelen die Lantis neemt om de impact van de werken aan Oosterweel te beperken. De aanleg van deze brug is een duurzame maatregel die de modal shift (doelstelling Toekomstverbond en Regionaal Mobiliteitsplan Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen) helpt verwezenlijken. De kosten voor de brug worden gelijk gedeeld door Lantis en de stad Antwerpen. Het totale project wordt geraamd op 10 miljoen euro.
Timing van de werken
Eind 2024 - Aanvraag omgevingsvergunning
Stad Antwerpen keurde op 20 september het voorontwerp goed voor een vlotte fietsverbinding bij de Arbeidersstraat en Posthofbrug.
Tijdens infomomenten willen de stad bewoners en passanten informeren over deze nieuwe fietsverbinding. Meer info kan je nalezen op de website.
Eind 2025 - Start werken
Midden 2027 - Ingebruikname fietsbruggen
Eind 2027 - Einde werken
Bereikbaarheid tijdens de werken
Tijdens de werken garanderen we te allen tijde een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers. Ook openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer zal langs Posthofbrug-Roderveldlaan kunnen blijven rijden.
Hinder voor de omgeving
Om de nieuwe fietsverbinding te bouwen zullen ingrijpende werken nodig zijn en zal er hinder ontstaan in de directe omgeving. Er is plaats nodig om te bouwen, om bouwmaterieel te stockeren en om te manoeuvreren met machines. Daarom zal een deel van de Roderveldlaan en de zone van de volkstuinen als werfzone ingericht worden. Wanneer de werken afgerond zijn, zullen de volkstuinen opnieuw aangelegd worden.
We houden ook rekening met de aanwezigheid van het natuurreservaat aan deze kant van de Posthofbrug. Zo wordt er een lange brug gebouwd die zowel over de aftakking naar het Ringfietspad als het natuurreservaat loopt.