Render oosterweel

Oosterweelsteenweg verlegd in nacht van 6 op 7 mei

In de nacht van maandag 6 op dinsdag 7 mei verleggen we een volgend deel van de Oosterweelsteenweg. Dit is nodig om voldoende ruimte vrij te maken voor de bouw van het Oosterweelknooppunt. Naast de Oosterweelsteenweg zelf, schuift ook de druk bereden fietsverbinding mee op. Aan de andere kant van de Oosterweelsteenweg richten we een werfweg in.

De Oosterweelsteenweg wordt deels verlegd in de nacht van 6 op 7 mei
De Oosterweelsteenweg wordt deels verlegd in de nacht van 6 op 7 mei

Tussen de nieuwe rotonde aan de Hogere Zeevaartschool en het nieuwe kruispunt met de Kastelweg, verleggen we een volgend deel van de Oosterweelsteenweg. Deze schuift meer op richting Boerinnestraat/spoorlijn, om plaats vrij te maken voor de bouw van het Oosterweelknooppunt. We verleggen de Oosterweelsteenweg in de nacht van maandag 6 op dinsdag 7 mei. Dit stuk van de steenweg is daarvoor afgesloten van 20 uur tot 5 uur.

Het fietspad langs de Oosterweelsteenweg blijft gewoon beschikbaar. Vanaf 7 mei zullen ook de fietsers mee opschuiven met de rest van de Oosterweelsteenweg. 

Tijdens deze nacht leiden we het verkeer om via de Vosseschijnstraat en Noordkasteelbruggen. Het kruispunt met de Kastelweg blijft beschikbaar voor verkeer tussen de Noordkasteelbruggen en Kastelweg. Ook de Boerinnestraat blijft langs deze weg bereikbaar. 

De Hogere Zeevaartschool en zeilclub kunnen tijdens de werken bereikt worden via de rotonde ter hoogte van de Royerssluis.

Omleiding verleggen Oosterweelsteenweg in nacht van 6 op 7 mei
Omleiding verleggen Oosterweelsteenweg in nacht van 6 op 7 mei

Oosterweelknooppunt verbetert de bereikbaarheid van haven en Stad

Het toekomstige op- en afrittencomplex in het zuidelijk deel van de haven, geeft de haven en het Eilandje een rechtstreekse aansluiting op de Antwerpse Ring. Het complex vormt de schakel tussen de Scheldetunnel en de Kanaaltunnels. In de toekomst rij je van hieruit naar Linkeroever via de Scheldetunnel of naar het noordelijk deel van de Ring via de Kanaaltunnels. De nieuwe aansluiting zal het (vracht)verkeer richting Groenendaallaan en Schijnpoort aanzienlijk verminderen.

Het knooppunt ligt verzonken in het landschap. De rijstroken voor het snelwegverkeer liggen tot wel 29 meter onder het gezichtsveld. Om zo weinig mogelijk groen in te nemen, werd het bovendien zo compact mogelijk gemaakt. Het knooppunt wordt daarnaast ook deels overkapt. Op die bijgemaakte ruimte komt het Ringpark Noordkasteel.