Bye Bye viaduct
Wist jij al dat het viaduct van Merksem straks verdwijnt? De afbraak van deze mastodont komt er stilaan echt aan. In de plaats krijgt Antwerpen een verdiepte Ring met verkeer dat deels onder de grond rijdt. Boven de grond komt er daardoor ruimte vrij voor nieuwe parken.
Bye bye lawaai
Het viaduct werd op 13 augustus 1970 geopend. De jaren daarna werd het steeds drukker op het viaduct. Dat zorgt voor heel wat lawaai en vervuilde lucht. Het viaduct snijdt de stad bovendien in twee. Zo vormt het een breuk tussen het noorden van Antwerpen en Deurne en Merksem.
Het Oosterweelproject maakt daar komaf mee. We vervangen het viaduct door een verdiepte ring die de verschillende stadsdelen weer met elkaar verbindt. Het noorden van Antwerpen ondergaat zo een hele transformatie.
Zij wuiven het viaduct uit
Het verdwijnen van het viaduct zal dus heel wat in beweging zetten in Antwerpen en omgeving. Verschillende bekende en minder bekende inwoners kunnen niet wachten tot het zo ver is. Bekijk hier waarom zij maar wat graag het viaduct uitzwaaien.
Marc Fransen – schrijver en voormalig journalist
“Een groot viaduct hoort bij een metropool, was ooit het idee. Ook bij de Oosterweelverbinding. Maar wie rond zo’n viaduct woont, merkt dat het wijken uiteen splijt. Ik zie dat ook in mijn geboortedorp, bij de brug over de A12. Eronder krijg je vuiligheid en groezeligheid waardoor je de buurt begint te vermijden. Het was historisch toen beslist werd dat oorspronkelijke idee te begraven en voor een tunnel te gaan. En dat het viaduct van Merksem nu wordt afgebroken, is ongetwijfeld opnieuw een historisch moment. Misschien is het tijd om alle bruggen eens te begraven? Met de afbraak gaat het leven terugkeren. Ik ben ervan overtuigd dat zowel de Stuivenbergwijk als de Bisschoppenhoflaan een boost zullen krijgen nu het terug een eenheid wordt met de rest van ‘t stad. Mensen van beide kanten gaan elkaar in de parken weer ontmoeten. De groezeligheid wordt vervangen door een prachtig park waar kinderen kunnen spelen. Of zoals mijn kleinzoon zei toen we eens op het MAS stonden: Vokke, al die kranen gaan ons stad nog schoner maken.”
Bye Bye Viaduct Marc Fransen
Bye Bye Viaduct Leah Thys
Lea Thys - actrice
“Mijn leerlingen in het conservatorium moesten van mij altijd als oefening een boom uitkiezen. Ik zei dan steeds ‘niet nadenken of het een schone of lelijke boom is. Gewoon een boom kiezen, daar contact mee maken en zo tot uzelf komen’. Je moest eens weten wat er dan naar boven komt! We hebben natuur nodig om ons goed te voelen. Daarom is het zo belangrijk dat er ook in het centrum meer groen komt. Opgegroeid in Limburg, ben ik zot van groen. Toen ik de plannen van de nieuwe Ring zag, was ik verkocht. Ik dacht meteen ‘dat komt hier dik in orde met die parken’. De stad blijft de stad natuurlijk, een amalgaam van allemaal huizen bij elkaar en heel veel mensen dicht op elkaar. Dat is eigen aan een stad. Maar al die mensen die dicht op elkaar zitten, moeten ook de kans krijgen om ergens naartoe te gaan, om even te ademen en in de natuur te zitten.”
Kristin Lenaers – Blogger Noordlink
“Met mijn blog Noordlink probeer ik de wijk 2060 te verbinden met de andere stadsbewoners. Zo hoop ik dat na het verdwijnen van het viaduct de wijk Dam ook meer verbonden wordt met andere wijken. Ik verwacht meer ruimte, meer groen, meer recreatieruimte voor stadsbewoners en een betere doorstroming voor het verkeer. De afbraak van het viaduct kan zo zeker zorgen voor een opwaardering van de wijk: de luchtkwaliteit verbetert, lawaaioverlast van het viaduct vermindert. Het eerste wat ik ga doen als het zover is binnen enkele jaren, is picknicken! En de bewoners interviewen over dat nieuwe park voor Noordlink natuurlijk. Ik denk ook dat de wijk bewuster bezocht zal worden en niet meer alleen voorbijgereden zal worden via het viaduct.”
Bye Bye Viaduct Kristin Lenaers
Bye Bye Viaduct Jean Marc Mwema
Jean-Marc Mwema – basketter Antwerp Giants
“Vroeger woonde ik in Merksem. Nu kom ik hier vooral om te trainen. Ik denk dat wat er komt sowieso meer een streling voor het oog zal zijn dan wat er nu ligt. Maar ik hoop vooral dat het veel praktischer wordt en dat de mobiliteit verbetert. Dat is nog altijd het belangrijkste. Daar zijn we in Antwerpen niet zo goed in. Als het er dan ook nog zo mooi gaat uitzien als het klinkt, des te beter. Naast een vlottere mobiliteit, is meer groen welkom. Voor mij zijn dat de twee belangrijkste dingen. Volgens mij is meer groen in elke buurt en elk district wel welkom. Mensen kunnen makkelijker buitenkomen en in Antwerpen is er sowieso geen overvloed aan parken en groen. Minder verkeer zien en horen geeft sowieso ook meer gemoedsrust en kalmte aan de gemiddelde burger.
Milan Jaspers - basketter Elite Academy
“Op het viaduct heb je vanuit de auto een mooi uitzicht over ’t stad. Maar voor de rest ben ik eigenlijk wel blij dat het weggaat want mooi is het niet. Het zal ook beter zijn als er wat meer open ruimte is. Dan kunnen we elkaar als team niet enkel hier zien, maar bijvoorbeeld ook in het park afspreken. Nu is hier in Merksem alleen industrie en brede banen. Wij kunnen nergens gewoon zitten of chillen. Ik hoop dus echt dat het hier verbetert. En als er dan ook een basketplein bij komt, zou dat wel handig zijn 😊. Mensen die hier regelmatig passeren en zien dat het viaduct er niet meer is, gaan daar volgens mij wel even aan moeten wennen. Zo van: “Amai, vroeger was hier een viaduct en nu is dat weg”. Dat is ook eigenlijk best wel ongelofelijk!”
Bye bye Viaduct Milan Jaspers
Bye Bye Viaduct Joppe Dierckx
Joppe Dierckx – skateboardacademy
“2060 is een speciale buurt, maar als je het hier kent is het hier eigenlijk wel tof. Ik heb gehoord dat er in de plaats van het viaduct parken komen. Dat zal uiteraard een verbetering zijn. Vooral voor de jongeren, die zitten nu soms op straat en hebben soms niks te doen. Als ze in parken kunnen chillen, zou dat veel beter zijn. Het is voor jongeren heel belangrijk om open ruimte te hebben. Het is gewoon veel leuker “hangen” op zo een plek. Het is ook wat futuristisch om te beseffen dat er dan zoveel auto’s onder jou door zullen rijden tijdens het skaten. Dat is eigenlijk wel nijg. Ik hoop vooral dat de nieuwe situatie een gelijkaardig positief effect teweegbrengt als met de komst van park Spoor Noord. Veel mensen in deze buurt kunnen niet direct op vakantie. Als er dan een park is, is dat toch positief.”
Jan Van Esbroeck – Directeur Sportpaleis
“Het viaduct is geen kunstwerk. Buiten de efficiëntie die het heeft voor ons voor stockage, zijn er weinig voordelen aan. Ik zal er geen traan voor laten. De afbraak ervan biedt voor het Sportpaleis een enorm mooi toekomstbeeld: een park in haar achtertuin. Misschien zal het park zelfs voor de deur komen te liggen, want we zijn met de stad aan het bekijken om onze werking 180° te draaien. De voordeur, die nu langs de Schijnpoortweg ligt, zou dan aan de kant van het park komen. Voor jongeren die soms al uren voor een optreden hier zijn, zou het natuurlijk veel toffer zijn om aan te schuiven en te vertoeven in een groene omgeving. Dat zal op bezoekers een positieve impact hebben. Als je een optreden als publiek begint met ‘ik heb geen stress gehad, ik kom binnen met een glimlach’, dan geeft dat een grotere voldoening.”
Bye Bye Viaduct Jan Van Esbroeck
Bye Bye Viaduct Linda Mathys
Linda Mathys – Café Welkom
“Ik vind het hier een superleuke buurt om te wonen: dichtbij Brasschaat, Merksem en de binnenstad. Alleen als we op vakantie gaan en we komen terug, dan is dat plots een groot verschil want dan hoor je dat verkeerslawaai weer heel hard. Maar na een week ben ik dat weer gewoon, alles went precies. Ik kijk er wel naar uit dat het stiller zal zijn. Ik denk dat vooral groen belangrijk is in een stad. Ik hoop dat dat hier echt groen wordt, zoals het nu voorzien is in de plannen. En de werken? Daar zie ik niet tegenop, ik vind dat wel tof om te zien hoe alles vooruitgaat en verandert. Binnen een paar jaar, als het viaduct afgebroken is, zou ik heel graag een stukje ervan hier in het café hangen als herdenking.”
Van viaduct naar verdiepte Ring
De transformatie van viaduct naar verdiepte Ring met Ringparken is een hele operatie. Tijdens onze werken houden we het verkeer het liefst op de snelweg. Dat doen we door eerst een Bypass of tijdelijke snelweg aan te leggen. Zo houden we het verkeer de komende jaren op de snelweg en weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem. Tegelijkertijd zorgen we dankzij de Bypass ook voor een veilige en voorspelbare verkeerssituatie.