[t001_01_main.tpl.php]

Zo beschermen we de kanaaltunnels

24/03/2020

In september start Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding met de aanleg van een aanvaarberm in de Schelde. De berm komt tussen het Amerikadok en het Albertkanaal te liggen om de kanaaltunnels te beschermen. Die zone is namelijk een druk kruispunt van boten die de haven in en uitvaren. 

De kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de R1. De tunnels lopen vanaf het Amerikadok naar het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaanbrug splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.

Hoe diep de tunnels precies liggen wordt bepaald door de diepte van het Albertkanaal. Het kanaal is echter minder diep dan het Amerikadok. De grondberm die ontstaat door dat niveauverschil is voldoende bescherming tegen een eventuele aanvaring door een schip. Toch nemen we graag het zekere voor het onzekere. Daarom gaan we de berm bijkomend verstevigen met een betonnen massief. Dat noemen we de bumper. Als er dan ooit een schip van zijn koers zou afwijken, dan vaart die zich vast in de verstevigde grondberm en blijven de tunnels gevrijwaard.

Constructie onder water

Het bouwen van de 500 meter lange bumper gebeurt volledig onder water. Voor de nieuwsgierige toeschouwer zal er dus niet veel te zien zijn. Drijvende pontons trillen damwanden tot 12 meter diep in de grond. Tussen de wanden wordt dan onder water een betonnen massief gegoten. Dat massief verankeren we ter hoogte van het bestaande SAMGA-dok.  

[/t001_01_main.tpl.php]