[t001_01_main.tpl.php]

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kan je onze site vlot bezoeken.

www.browsehappy.com

Doorbraak voor Sint-Annabos

27/09/2016

Vandaag hield Alexander D’Hooghe, intendant voor leefbaarheidsmaatregelen voor de Antwerpse ring, samen met Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, en Marc Van Peel, Antwerps schepen van de haven, een persconferentie over de doorbraak in de vrijwaring van het Sint-Annabos. Door een alternatieve oplossing te vinden voor de opslag van grond tijdens de aanleg van de Scheldetunnel, kan het merendeel van het Sint-Annabos bewaard blijven.

Alternatieve opslagplaats van grond zorgt voor belangrijke vrijwaring Sint-Annabos

Het Noordelijk Insteekdok zal gebruikt worden als alternatief voor het Sint-Annabos voor de tijdelijke opslag van grond uit de Schelde bij de aanleg van de Scheldetunnel in het kader van de Oosterweelverbinding. Dankzij deze alternatieve oplossing kan het grootste deel van het Sint-Annabos bewaard blijven tijdens de werken van de Oosterweelverbinding. In de oorspronkelijke plannen van de Oosterweelverbinding moest een groot deel van dit bos tijdelijk verdwijnen om plaats te maken voor grondopslag en de ontwatering van deze gronden.

Na de aanleg van de Oosterweelverbinding krijgt de natuur opnieuw alle ruimte. Zo wordt o.a. een bosverbinding aangelegd tussen Blokkersdijk en het Sint-Annabos, een slikken- en schorrengebied met overstromingsbos en wordt de Charles de Costerlaan omgevormd tot een groene fiets- en wandelboulevard. Het Rot, de Middenvijver, het Sint-Annabos en Blokkersdijk worden zo met elkaar verbonden tot één grote groene long voor Linkeroever. "De redding van het Sint-Annabos is een nieuwe stap vooruit in het Oosterweeldossier", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "We zijn de obstakels voor Oosterweel stap voor stap aan het oplossen. Deze doorbraak zorgt voor meer leefbaarheid en een groter draagvlak voor de nieuwe Scheldetunnel en de Oosterweelverbinding".

Zicht op het knooppunt Sint-Anna Linkeroever, het Sint-Annabos en het ecoduct Dwarslaan (simulatiebeeld door ATLAS / Zwarts & Jansma)

 

De Charles De Costerlaan wordt een fiets- en wandelboulevard.

Havenbedrijf Antwerpen, BAM en Afdeling Maritieme Toegang werkten samen oplossing uit

Deze oplossing kwam tot stand door een intensieve samenwerking tussen het Havenbedrijf Antwerpen, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM nv) en de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het Noordelijk Insteekdok wordt gedurende 2 tot 3 jaar door het Havenbedrijf ter beschikking gesteld van BAM voor de opslag van bijna 2 miljoen kuub grond. Deze grond wordt na de aanleg van de tunnel teruggevoerd om de tunnelelementen opnieuw toe te dekken. De bereikbaarheid over het water van de aanpalende bedrijven van het Noordelijk Insteekdok zal tijdens deze periode worden gegarandeerd. “Het zand dat op het Sint-Annabos terecht zou komen, wordt naar het Noordelijk Insteekdok verscheept. De haven stelt die bergingsruimte voor het zand tijdelijk ter beschikking, zodat 52,3 ha van het Sint-Annabos bewaard kan blijven. Het is een bijzondere inspanning die het Havenbedrijf daarvoor leverde, want ook voor de haven van Antwerpen is een mobiel én leefbaar Antwerpen belangrijk.”, aldus schepen Van Peel.

Vrijwaring van Sint-Annabos is één van de resultaten van workshops met stakeholders

Alexander D’Hooghe faciliteerde in het voorjaar een aantal workshops met stad Antwerpen, de gemeente Zwijndrecht, Ademloos, Natuurpunt WAL, de Vlaamse overheid en BAM om de plannen voor Linkeroever te verbeteren. Concreet werden volgende leefbaarheidsvragen besproken: (1) hoe de verbinding tussen Zwijndrecht en Burcht kan worden verbeterd, (2) hoe de versnippering van open ruimte in het gebied kan worden tegengegaan, (3) hoe de stedelijke omgeving op Linkeroever kan worden versterkt en (4) hoe het Sint-Annabos kan worden gevrijwaard. Op de laatste vraag werd vandaag een antwoord geformuleerd. De andere leefbaarheidsvragen zullen een vervolg krijgen in de ontwerpwedstrijd die de intendant in 2017 zal organiseren en in initiatieven van de Antwerpse stadsbouwmeester.

Naar alle artikels
[/t001_01_main.tpl.php]