Lantis verhuist vissen, kikkers en padden voor graafwerken Scheldetunnel
Meer over
Voor de graafwerken van aannemer COTU voor de Scheldetunnel op linkeroever van start kunnen gaan, moet een deel van de Tophatgracht gedempt worden. Met veel zorg verhuisde een gespecialiseerde firma de aanwezige vissen, kikkers en padden naar het deel van de gracht dat wel blijft bestaan. "Om deze dieren een veiligere thuishaven te bezorgen, hebben we alles in het werk gesteld om de vangst en verhuis zo diervriendelijk mogelijk te organiseren. De vissen werden bijvoorbeeld met elektroshocks tijdelijk verdoofd om ze gemakkelijker te kunnen vangen en te verhuizen", zegt Koen Maes, expert natuur van Lantis.
Na de archeologische onderzoeken in het voorjaar, wordt er opnieuw in de modder gezocht van de Tophatgracht. Deze keer niet naar achtergelaten voorwerpen uit het Amerikaanse legerkamp van de Tweede Wereldoorlog, wel naar vissen, kikkers of andere dieren die er hun thuis hadden gevonden. Zij moeten verhuizen omdat op maandag 11 oktober het dempen van twee delen van de Tophatgracht van start gaat.
Het slib wordt dan afgegraven en afgevoerd. De gracht wordt vervolgens gedempt ter voorbereiding van de graafwerken voor de bouw van de nieuwe Scheldetunnel.
Verdoofd met elektroshocks
Dinsdag werd al een eerste lading stekelbaarzen en kikkers gevangen in twee armen van de Tophatgracht. In het zuidelijk deel werden tientallen stekelbaarzen gevangen en twee bruine kikkers. De noordkant van de Tophatgracht bevatte meer dieren, namelijk enkele honderden drie- en tiendoornige stekelbaarzen, alsook enkele kikkers en padden. Door de waterplanten en de hogere waterstand was het vangen ervan echter geen sinecure. Koen Maes:
"De vangst doen we zo diervriendelijk mogelijk. De vissen worden met elektroshocks tijdelijk verdoofd. Zo kunnen ze gemakkelijker gevangen worden, wat ook voor minder stress bij de vissen zorgt. Vervolgens worden ze weer vrij gelaten in het deel van de gracht dat open blijft. We gaan dus heel zorgvuldig om met de dieren die hier leven. Voor de graafwerken hier starten, zullen we ook nog extra onderzoek voeren naar de beschermde planten en de lokale vleermuizenpopulatie. We willen zeker zijn dat we onze werken zo milieuvriendelijk mogelijk uitvoeren."
De Scheldetunnel als broodnodige extra kruising
Dankzij de nieuwe Scheldetunnel creëren we de broodnodige extra capaciteit om de Schelde te kruisen. De tunnel verbindt de linker- en rechteroever van de Schelde, om zo de Antwerpse Ring mee rond te maken. De Ring wordt op die manier veiliger en vlotter. Dankzij een fietskoker van 6 meter breed wordt de Scheldetunnel ook de langste fietstunnel van Europa en zorgt zo voor een extra boost aan de fiets als alternatief voor de wagen.