Render oosterweel

Lantis schuift Groenendaallaan op om plaats te maken voor de Bypass

De bouw van de Bypass gaat flink vooruit. De pijlers van deze tijdelijke snelweg rijzen als paddenstoelen uit de grond en grote delen van het brugdek krijgen meer en meer vorm.  

Eén van de pijlers van de Bypass komt midden in de Groenendaallaan richting haven/Luchtbal te staan. Om verkeer hier mogelijk te houden, schuiven we op zaterdagochtend 11 januari deze rijbaan op. In de dagen daarvoor – vanaf maandag 6 januari – bouwen we de aansluitingen tussen de ‘oude’ Groenendaallaan en het nieuwe, verlegde deel. Om dat veilig te doen nemen we richting Noorderlaan plaatselijk de rechtse rijstrook in op de Lambrechtshoekenlaan en Groenendaallaan. 

Vanaf 11 januari zullen ook de fietsers en voetgangers opschuiven naar de noordzijde. Hier voorzien we een nieuw dubbelrichtingsfietspad, waardoor ze ook niet meer kruisen met de op- en afrit Merksem. 

De werken aan de Bypass bereikten de Groenendaallaan. Vanaf midden januari bouwen we een pijler pal in de rijbaan richting Noorderlaan. We verleggen eerst plaatselijk deze rijbaan, zodat het verkeer tijdens de bouw van de Bypass maximaal kan blijven rijde
De werken aan de Bypass bereikten de Groenendaallaan. Vanaf midden januari bouwen we een pijler pal in de rijbaan richting Noorderlaan. We verleggen eerst plaatselijk deze rijbaan, zodat het verkeer tijdens de bouw van de Bypass maximaal kan blijven rijde

Veiliger voor fietsers en voetgangers

Ook vanaf 11 januari fiets en stap je via de noordzijde langs onze werken. Het dubbelrichtingsfietspad dat vandaag langs de zijde van de op- en afrit Merksem ligt, verhuist naar de kant van de McDonalds. Zo kruisen fietsers en voetgangers niet langer met de op- en afrit van de snelweg. Dat maakt het enerzijds veiliger voor de zwakke weggebruiker. Anderzijds worden de kruispunten van de op- en afrit eenvoudiger, wat de doorstroming van het verkeer ten goede komt. 

Eind december krijgen de omgelegde rijbaan en het nieuwe dubbelrichtingsfietspad al vorm. Begin januari werkt de aannemer aan de aansluiting met de Groenendaallaan om deze op 11 januari in gebruik te nemen. Ook fietsers verplaatsen dan naar de noordzijde.
Eind december krijgen de omgelegde rijbaan en het nieuwe dubbelrichtingsfietspad al vorm. Begin januari werkt de aannemer aan de aansluiting met de Groenendaallaan om deze op 11 januari in gebruik te nemen. Ook fietsers verplaatsen dan naar de noordzijde.

Impact voor het verkeer 

Om de oude rijbaan van de Groenendaallaan aan te sluiten op het verlegde deel, nemen we van maandag 6 januari tot en met zaterdag 11 januari de rechterrijstrook plaatselijk in. Ook op de Lambrechtshoekenlaan sluiten we ter hoogte van het kruispunt met de Groenendaallaan de rechterrijstrook. Hier blijft nog één rijstrook beschikbaar om rechtsaf richting Noorderlaan te rijden.  

De Bypass kruist ook de Groenendaallaan via een viaduct. Om de Groenendaallaan bij de bouw van deze tijdelijke snelweg maximaal open te kunnen houden, schuiven we deze op naar het noorden.
De Bypass kruist ook de Groenendaallaan via een viaduct. Om de Groenendaallaan bij de bouw van deze tijdelijke snelweg maximaal open te kunnen houden, schuiven we deze op naar het noorden.

De Bypass maakt de metamorfose van de stad mogelijk

De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond. Het viaduct van Merksem aan het Sportpaleis verdwijnt en maakt plaats voor een verdiepte Ring die deels overkapt wordt. Zo rijdt het verkeer weer veilig en vlot in en door Antwerpen, komt er meer ruimte voor parken en groen en krijgen de wijken weer ademruimte. 

Om het viaduct af te kunnen breken en ruimte te maken voor de nieuwe snelweg, komt er een tijdelijke oplossing: de Bypass. Zo kan het verkeer tijdens de werken blijven rijden op de snelweg én blijft het verkeer weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem. Vanaf eind volgend jaar nemen we in verschillende fases de Bypass in gebruik. 

Gerelateerd nieuws