[t001_01_main.tpl.php]

Hoe werkt filestaartbeveiliging?

14/10/2019
Vanaf eind dit jaar start Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding, een proefproject waarbij een 10-tal locaties langsheen de E17 en de E34 gedurende een jaar uitgerust worden met filestaartbeveiliging. Slimme verkeersborden vertellen bestuurders de afstand tot de staart van de file zodat ze tijdig hun snelheid kunnen minderen. Deze verkeersborden moeten bijdragen tot meer verkeersveiligheid rondom onze werven door het risico op kop-staartaanrijdingen te verminderen. En dat is nodig, want tegen de zomer van 2020 zijn de Oosterweelwerken op kruissnelheid en verwachten we meer hinder voor verkeer.

Welke types verkeersborden gebruiken we?

We maken gebruik van 2 types slimme verkeersborden voor filestaartbeveiliging:

  • TYPE 1: Vóór en in de werfzone plaatsen we borden die, in geval van file, aangeven binnen welke afstand je als automobilist de staart van de file bereikt. (foto 1) Is er geen file? Dan geeft het bord je enkel aan binnen welke afstand de werfzone begint. (foto 2)
  • TYPE 2: Tot verder buiten de werfzone plaatsen we ook slimme verkeersborden die je, in geval van files, wijzen op snellere alternatieven. De borden worden dus geplaatst op locaties waar je als bestuurder nog kan kiezen om een andere weg te nemen.

Foto 1

Foto 2

Hoe werkt filestaartbeveiliging?

De verkeersborden en de teksten worden weergegeven op ‘tekstkarren’. Dit zijn een soort van aanhangwagens van twee meter breed en drie en een halve meter hoog.

Elke tekstkar is uitgerust met een computer. Noem het gerust een ‘zwarte doos’ met modem en SIM-kaart. Via deze SIM-kaart met telefoonnummer zijn ze verbonden met een datacenter en kunnen ze berichten ontvangen. En dit zijn de berichten die vervolgens op het scherm verschijnen.

Beide types tekstkarren worden verbonden aan een zone. Be-mobile registreert alle gegevens van SIM-kaarten die langs deze zone passeren. Hierbij worden enkel de SIM-kaarten zelf getraceerd, niet de persoonlijke gegevens die eraan hangen. Een Traffic Fleet Systeem (=TFS) krijgt deze gegevens toegezonden en steekt ze in een algoritme. Merkt het systeem dat de auto’s stilstaan?

  • Dan maakt het TFS voor tekstkar TYPE 1 een schatting van de file. Hierna stuurt ze een bericht naar de tekstkar in kwestie. Deze schatting wordt elke minuut upgedated.
  • Voor tekstkar TYPE 2 maakt het TFS een schatting van de reistijden vanaf jouw vertrekpunt en stelt ze snellere alternatieven voor.

Waarom is filestaartbeveiliging nodig?

Vandaag geven de dynamische verkeersborden boven de E17 en de E34 enkel aan wat de maximumsnelheid is. Maar wanneer je deze borden ziet, sta je eigenlijk al in de file. Door te investeren in slimme verkeersborden die vóór de file opduiken en die aangeven binnen welke afstand je de staart van de file zal bereiken, kan je als automobilist tijdig je snelheid en eventueel je route aanpassen.

Vanaf de zomer van 2020 zijn de Oosterweelwerken op kruissnelheid en verwachten we langere files. Door te investeren in het systeem van filestaartbeveiliging willen we veilige werfomstandigheden creëren door het risico op kop-staartaanrijdingen te verminderen.

Waar gaan we filestaartbeveiliging plaatsen?

De filestaartbeveiliging komt op de E17 vanaf Sint-Niklaas en op de E34 vanaf Sint-Gillis-Waas omdat de files richting Antwerpen bij grote calamiteiten meestal tot hier reiken.

In totaal gaat het om 20 borden die op 10 locaties zowel in de middenberm als aan de rechterkant van de snelweg worden geplaatst.

[/t001_01_main.tpl.php]