Render oosterweel

Eerste deel van dak Scheldetunnel op Rechteroever gestort

Op donderdag 13 juni stortten we het eerste beton voor de dakplaat van de toerit voor de nieuwe Scheldetunnel. In het najaar van 2025 zinken we de tunnelelementen uit Zeebrugge tegen deze toerit af. In de toekomst zal de Scheldetunnel hier aansluiten op het Oosterweelknooppunt.

Op Rechteroever bouwen we ook een toerit voor de nieuwe Scheldetunnel. Deze zal in de toekomst aansluiten op het Oosterweelknooppunt.
Op Rechteroever bouwen we ook een toerit voor de nieuwe Scheldetunnel. Deze zal in de toekomst aansluiten op het Oosterweelknooppunt.

"Een jaar geleden zijn we op de rechteroever gestart met het uitgraven van de tunneltoerit voor de nieuwe Scheldetunnel. In het najaar bereikten we het diepste punt en konden we met de betonwerken terug naar boven toe werken. Daar zijn we nu aangekomen, met het eerste betonstort van het tunneldak", zegt Benoît Stuyck, Projectleider Scheldetunnel Rechteroever bij Lantis. "Het is een speciale dakplaat, omdat het een hellingsgraad tot wel 19% heeft. Dat is nodig, omdat we hier in een latere fase de ventilatoren voor de tunnel in zullen ophangen."

Voor dit eerste betonstort werd er zo'n 3500 m³ beton aangevoerd, verspreid over 140 betonmixers. Er zit ook 370 ton stalen wapening in deze dakplaat tot wel 3,5 meter dik

Klaar voor ontvangst tunnelelementen in 2025

Binnen een jaar starten we tegen de toerit op Linkeroever met het afzinken van de tunnelementen die in Zeebrugge worden gebouwd. In het najaar van 2025 sluiten we de tunnelementen ook aan op de toerit op Rechteroever.

Eerste betonstort dakplaat Scheldetunnel Rechteroever

Scheldetunnel komt uit in Oosterweelknooppunt

In tegenstelling tot op Linkeroever komt de Scheldetunnel op de Rechteroever niet echt 'boven'. Je blijft hier onder de grond en komt uit in het Oosterweelknooppunt. Dat is een groot, nieuw op- en afrittencomplex in havengebied. Dankzij dit knooppunt verbeteren we de bereikbaarheid van de haven en het noorden van de Stad. Kom je hier in de toekomst uit de Scheldetunnel en in het Oosterweelknooppunt gereden? Dan kan je er ook de Kanaaltunnels inrijden richting Nederland of Gent/Brussel/Hasselt. Zo maken we de Antwerpse Ring eindelijk helemaal rond.