Render oosterweel

CSM fundering voor bouw Bypass

Begin deze week startte ROCO - de aannemer die het Viaduct van Merksem zal afbreken en de bestaande R1 gaat verdiepen en overkappen - met proeven rond een CSM-fundering voor de Bypass. Die laatste wordt deels als viaduct gebouwd en moet dus een stevige fundering krijgen. Het bouwen van zo'n fundering kan ingrijpend zijn voor de omgeving. Niet alleen naar geluidsoverlast voor omwonenden, maar ook voor trillingen naar omliggende gebouwen en het bestaande Viaduct zelf. Daarom willen we de Bypass richting Nederland funderen met een CSM-fundering. Deze veroorzaakt weinig geluidsoverlast, bouwt vlot met weinig impact naar de buurt én is kostenefficiënt.

Bestaande grond, cement en staal

CSM staat voor 'Cutting Soil Mix'.  Een grote snijkop gaat de grond in, maakt de ondergrond los en mengt het met cement. In dit mengsel wordt vervolgens stalen wapening aangebracht, wat na uitharding een stevige fundering voor de pijlers van de Bypass biedt. En die stevige fundering is nodig. De Bypass wordt ondersteund door vele pijlers en bestaat uit bijna duizend betonnen liggers die iedere dag tienduizenden voertuigen moeten kunnen dragen.

img-2607.jpeg
Een grote snijkop maakt de ondergrond los en mengt die met cement. Zo krijg je een mengeling die - aangevuld met een stalen wapening - voor een stevige fundering zorgt.

img-2606.jpeg
We voeren volop proeven uit om te testen of de ondergrond overal geschikt is om een CSM-fundering toe te passen.

Een tijdelijke snelweg maakt de afbraak van het Viaduct mogelijk

Het Viaduct van Merksem wordt binnen enkele jaren afgebroken. Om dat mogelijk te maken bouwen we eerst een tijdelijke snelweg naast de bestaande. Zo kunnen we de snelweg verdiept aanleggen en maximaal overkappen én houden we Antwerpen bereikbaar. Dankzij de Bypass houden we dit verkeer zoveel mogelijk uit de buurten naast de snelweg.