[t001_01_main.tpl.php]

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kan je onze site vlot bezoeken.

www.browsehappy.com

Boorkop Marjolein komt aan bij leidingenkoker Groenendaallaan

14/03/2017

Op dinsdagmorgen 14 maart is Marjolein aangekomen op haar nieuwe werkplek, de toekomstige leidingenkoker onder de Ring, naast de Groenendaallaan. Marjolein is de boorkop die de komende weken een tunnel van 160 meter zal maken onder de Ring. Deze tunnel wordt geperst op een diepte van 25 meter en zal later dit jaar worden ingericht als leidingenkoker. 

TUNNEL VAN 160 METER

De afgelopen maanden werden aan de weerszijden van de Ring, ten noorden van de Groenendaallaan, twee putten gegraven van 26 meter diep.

  • Een persput aan de zijde van Merksem, tussen de Ring en de op- en afrit bij McDonald’s.
  • Een ontvangstput ten noorden van de Groenendaallaan, tussen de spoorlijn en de afrit van de Ring.

Vandaag kwam boorkop Marjolein aan, die zal de komende 4 weken op 25 meter diepte een tunnel van 160 meter lengte en 4.10 meter buitendiameter maken tussen deze twee putten. Per 24 uur zal ongeveer 6 meter tunnel worden uitgegraven.

Marjolein bij haar aankomst aan de Groenendaallaan.
Marjolein bij haar aankomst aan de Groenendaallaan. 

Het gevaarte van 100 ton wordt vastgemaakt aan de kabels van een hijskraan.
Het gevaarte van 100 ton wordt vastgemaakt aan de kabels van een hijskraan. 

Daarna wordt Marjolein langzaam neergelaten in de leidingenkoker.
Daarna wordt Marjolein langzaam neergelaten in de persput. 

LEIDINGENKOKER

Deze tunnel zal later dit jaar worden ingericht als leidingenkoker. In deze koker komen o.m. gas-, water en elektriciteitsleidingen, telecom- en verlichtingskabels.

Tegelijk zorgt deze leidingkoker op 25 meter diepte er voor dat alle nutsleidingen veilig uit de weg liggen om de Antwerpse Ring bij de aanleg van de Oosterweelverbinding in de diepte aan te leggen en het Viaduct van Merksem af te breken.

1 BLAUWE VINVIS

De boorkop Marjolein weegt ongeveer 100 ton of evenveel als 1 volwassen blauwe vinvis. Ze meet meer dan 6 meter en heeft een diameter van 4m10. De afzonderlijke tunnelelementen die achter de boorkop worden doorgeperst wegen elk 30 ton en zijn 3 meter lang. Gezien hun afmetingen en gewicht zullen zij ’s nachts via uitzonderlijk vervoer naar de werf worden aangevoerd.

LOKALE HINDER MOGELIJK

Doordat de doorpersing van de tunnel op grote diepte gebeurt, zal de omgeving geen last hebben van geluid of trillingen. Alleen de levering van de afzonderlijke tunnelelementen kan mogelijk enige geluidshinder veroorzaken.

Naar alle artikels
[/t001_01_main.tpl.php]