[t001_01_main.tpl.php]

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kan je onze site vlot bezoeken.

www.browsehappy.com

Boorkop Madelief start met het boren van leidingenkoker aan Schijnpoort

25/04/2017

Op 26 april start de boorkop Madelief met het boren van de leidingenkoker onder de Ring. De boorkop wordt eerst neergelaten in de persput tussen de afrit van de Ring en het Ringfietspad. Vervolgens graaft Madelief zich een weg naar de put aan de andere zijde van Ring, tussen de oprit van de Ring en de Noordersingel. Daar wordt de boorkop na een maand werk weer bovengehaald.

DUBBELE LEIDINGENKOKER VAN 220 METER

De afgelopen maanden werden aan de weerszijden van de Ring, bij Schijnpoort, twee putten gegraven van meer dan 26 meter diep.

  • De persput, waar de boorkop vertrekt, bevindt zich in Deurne, tussen de afrit aan de Bisschoppenhoflaan en het Ringfietspad.
  • Een ontvangstput, waar de boorkop zal aankomen, ligt bij het waterzuiveringsstation, tussen de oprit van de Ring, de Noordersingel en Schijnpoortweg.

Op 26 april begint boorkop Madelief aan het graven van de tunnel tussen deze twee putten. Gedurende een maand zal op meer dan 25 meter diepte, een tunnel van 220 meter lengte en 4,10 meter buitendiameter geboord worden. Per 24 uur zal ongeveer 6 meter tunnel worden uitgegraven.


Madelief wordt in de bouwput afgedaald en gemonteerd.

Kort nadat Madelief bovengehaald wordt, zal ze opnieuw aan de slag moeten. De leidingkoker aan Schijnpoort wordt immers een dubbele leidingkoker. Madelief zal dus een tweede tunnel tussen de putten boren.

WAAROM WORDEN DEZE WERKEN UITGEVOERD?

De dubbele leidingkoker zorgt er voor dat alle nutsleidingen veilig uit de weg liggen om de Antwerpse Ring bij de aanleg van de Oosterweelverbinding in de diepte aan te leggen en het Viaduct van Merksem af te breken.

100 TON

De boorkop Madelief heeft een gewicht van ongeveer 100 ton. Ze meet meer dan 6 meter en heeft een diameter van 4,10 meter. De afzonderlijke tunnelelementen die achter de boorkop worden doorgeperst, wegen elk 30 ton en zijn 3 meter lang. Gezien hun afmetingen en gewicht zullen zij ’s nachts via uitzonderlijk vervoer naar de werf worden aangevoerd.

LOKALE HINDER MOGELIJK

Doordat de doorpersing van de tunnel op meer dan 25 diepte gebeurt, zal de omgeving geen last hebben van geluid of trillingen. De levering van de afzonderlijke tunnelelementen kan enige geluidshinder veroorzaken.

Naar alle artikels
[/t001_01_main.tpl.php]