[t001_01_main.tpl.php]

Minister Weyts en schepen Kennis huldigen 6 nieuwe spoorbruggen in

18/08/2015

Minister Ben Weyts en schepen Koen Kennis hebben zes vernieuwde spoorbruggen ingehuldigd. De spoorbruggen zijn een onderdeel van het Masterplan 2020. Ze moeten het goederentransport over water en spoor stimuleren. De werken namen ruim drie jaar in beslag.

Vandaag hebben Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en schepen van Mobiliteit van de Stad Antwerpen Koen Kennis de spoorbruggen van de lijnen 12 en 27A over het Albertkanaal, de Merksemsestraat en de IJzerlaan in Antwerpen officieel ingehuldigd. Ook de pers was aanwezig.

Welke werken zijn uitgevoerd?

De nieuwe bruggen over het Albertkanaal zijn verhoogd. Ze bieden nu een vrije doorvaarhoogte van 9,10 meter. Daarnaast is ook het Albertkanaal verbreed. De vaargeul bedraagt nu 63 meter. Dit geeft meer ruimte voor de binnenvaart en maakt het varen met vier lagen containers mogelijk in plaats van drie.

Infrabel maakte van de gelegenheid gebruik om ook de spoorbruggen over de Merksemsestraat en de IJzerlaan te vernieuwen. Zo profiteert ook het treinverkeer van nieuwe en moderne spoorinfrastructuur die bijdraagt tot meer veiligheid en een vlottere doorstroming.

Waarom waren deze verbeteringen nodig?

De vernieuwing van deze spoorbruggen maakt deel uit van het Masterplan 2020 van de Vlaamse Regering. Een van de doelen van dit plan is om het goederentransport via water en spoor te stimuleren. Dit betekent minder vrachtwagens op de weg en dus minder files. Ook de inwoners van de Antwerpse regio en het milieu varen hier wel bij.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Als alle bruggen verhoogd zijn, kunnen hierdoor tot 10.000 vrachtwagenritten per werkdag uitgespaard worden op onze wegen.”

Lees meer over het Masterplan 2020 >

Precisiewerk op vlak van planning en techniek

De vernieuwingsoperatie van de spoorbruggen was geen sinecure. Voor de afbraak van de oude bruggen en de plaatsing van de nieuwe bruggen waren precisiewerk en technische hoogstandjes nodig. Aangezien de bruggen over de IJzerlaan en de Merksemsestraat zich in dicht bewoond gebied bevinden en de IJzerlaan een belangrijke toegangsweg tot de stad vormt, moesten de werken op een zeer beperkte ruimte uitgevoerd worden. Bovendien was er bij sommige operaties maar enkele tientallen centimeters speling om de brugelementen te manoeuvreren naast of tussen de andere bruggen. 

Bekijk hier een filmpje van het inschuiven van de spoorbrug over het Albertkanaal

Timing en budget

De vernieuwingswerken zijn gestart in 2012 en hebben ruim drie jaar geduurd. Dankzij een doordachte fasering ondervonden de scheepvaart, het treinverkeer en het wegverkeer slechts in beperkte mate hinder van deze werken. De totale kost van het mobiliteitsproject bedraagt ongeveer 26 miljoen euro. BAM nam ongeveer 80% van de projectkosten voor zijn rekening, Infrabel de overige 20%.

Partners

Het project was een samenwerking tussen de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), nv De Scheepvaart en Infrabel.

[/t001_01_main.tpl.php]