[t001_01_main.tpl.php]

Nieuwe park&rides rond Antwerpen

13/11/2015

Binnenkort starten tal van grote werken in en rond Antwerpen. Om de Antwerpse regio maximaal bereikbaar te houden tijdens deze werken, hebben de betrokken partners een hele reeks maatregelen uitgewerkt. Een daarvan is de uitbreiding van het aantal park&rides.

Waarom is er nood aan meer park&rides?

Vanaf het najaar 2015 tot en met 2022 vinden verschillende werken plaats in en rond de stad. Voorbeelden zijn de heraanleg van de IJzerlaan, het doortrekken van de tramverbinding naar het Eilandje en naar de Havanasite op Luchtbal, de noordelijke Leien, het Operaplein, de Noorderlaan, de Noordersingel, de verbreding van het Albertkanaal en de verhoging van de bruggen, en de aanleg van het Oosterweel-tracé. 

Deze werken zullen onvermijdelijk verkeershinder met zich meebrengen. Om de Antwerpse regio bereikbaar te houden, hebben De Lijn, de NMBS, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, nv De Scheepvaart, de Stad Antwerpen, de provincie Antwerpen en het Agentschap Wegen en Verkeer een hele reeks maatregelen uitgewerkt.

Een daarvan is de uitbreiding van het aantal park&rides aan de rand van de stad. Zo kan je op een slimme manier naar de stad. Je parkeert je wagen op één van de park&rides en neemt het openbaar vervoer of een fiets naar je eindbestemming in de stad.

Waar komen er nieuwe park&rides?

Op korte termijn worden vier nieuwe park&rides voorzien:

  • P+R Linkeroever op Linkeroever (1500 parkeerplaatsen)
  • Havana op Luchtbal (1200 parkeerplaatsen)
  • Keizershoek in Merksem (uitbreiding van de bestaande park&ride van 285 naar 685 parkeerplaatsen)
  • Rondpunt Wommelgem (uitbreiding van de bestaande park&ride van 190 naar 590 parkeerplaatsen)  

Ligging van de nieuwe Park&Rides

Deze parkeerzones zullen worden uitgerust met een parkeergebouw. Zo vergroot de park&ride-capaciteit. Hoe de gebouwen er precies zullen uitzien, ligt nog niet vast. Er wordt nog volop gewerkt aan de ontwerpen.

Tegelijk loopt bij BAM en haar partners het studiewerk voor extra park&ride-capaciteit voor:

  • Melsele
  • Wilrijk (Olympiade)
  • Boechout (Capenberg)
  • Deurne-Noord (Ter Heyde)
  • Antwerpen (Groenendaallaan)
  • Linkeroever (Katwilgweg)
  • Zandhoven 

'Slim naar Antwerpen' 

Naast de uitbreiding van het aantal park&rides, ondernemen de betrokken partners ook andere initiatieven om Antwerpen maximaal bereikbaar te houden tijdens de wegenwerken. Zo wordt onder meer onderzocht hoe het aanbod van het openbaar vervoer kan worden versterkt en hoe het bestaande fietsnetwerk kan worden verbeterd. Alle communicatie rond de bereikbaarheid van de stad, de haven en de brede rand rond Antwerpen wordt gebundeld onder de noemer 'Slim naar Antwerpen'.

Lees meer over de lancering van de campagne 'Slim naar Antwerpen' >  

[/t001_01_main.tpl.php]