Wanneer zal je over de Oosterweelverbinding rijden?
Volgens de huidige planning zijn de werken aan de ganse Oosterweelverbinding afgerond in 2030. Enkele jaren geleden was er sprake van 2025 als einddatum. Vanwaar dit verschil?
Zo waren de Ringdagen
Op dinsdag 26 november en woensdag 27 november vond de derde editie van de Ringdagen plaats. Verspreid over twee dagen zakten ruim 4000 geïnteresseerden af naar de vernieuwde Handelsbeurs in Antwerpen. Ze maakten er kennis met de toekomst van de Antwerpse Ring: De Grote Verbinding.
Ontdek hoe de Antwerpse Ring er zal uitzien via onze interactieve kaart
Benieuwd hoe we de Oosterweelverbinding inpassen in het landschap? Vergelijk de huidige en toekomstige situatie (inclusief de leefbaarheidsprojecten) via onze interactieve kaart.
In beeld: werfzone voor & na bouw pompstation Klein Schijn
Op anderhalf jaar tijd hebben we een leeg terrein naast 'de Brug van den Azijn' in Deurne omgebouwd tot de nieuwe thuis van het pompgebouw Klein Schijn. Dit pompstation drijft drie vijzels aan die het water van waterloop 'Klein Schijn' overpompen naar het Albertkanaal. Het treedt eind deze maand in werking. De werken zijn een voorbereiding op de bouw van de Oosterweelverbinding.
Volg onze organisatie via LinkedIn
Lantis is bouwheer van verschillende complexe mobiliteitsprojecten in de Antwerpse regio, waaronder de Oosterweelverbinding. Volg ons via LinkedIn als je regelmatig updates wil ontvangen over onze organisatie en onze projecten.
Lancering ‘De Grote Verbinding’
De stad lanceerde vandaag samen met haar partners de campagne voor ‘De Grote Verbinding’. Met dat toekomstproject bouwen Antwerpen en Vlaanderen aan een stad waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt daarbij de Ring rond en zorgt voor een betere mobiliteit voor Antwerpen, zijn haven én voor Vlaanderen. De overkapping stuurt dan weer de auto’s in de toekomst onder de grond en verbindt bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring, met meer groen en schonere lucht. Er wordt gezocht hoe lokaal (werk)talent mee De Grote Verbinding kan realiseren, en het grote publiek is welkom voor toelichting op twee Ringdagen eind november.
Hoe werkt filestaartbeveiliging?
Vanaf eind dit jaar start Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding, een proefproject waarbij een 10-tal locaties langsheen de E17 en de E34 gedurende een jaar uitgerust worden met filestaartbeveiliging. Slimme verkeersborden vertellen bestuurders de afstand tot de staart van de file zodat ze tijdig hun snelheid kunnen minderen. Deze verkeersborden moeten bijdragen tot meer verkeersveiligheid rondom onze werven door het risico op kop-staartaanrijdingen te verminderen. En dat is nodig, want tegen de zomer van 2020 zijn de Oosterweelwerken op kruissnelheid en verwachten we meer hinder voor verkeer.
Vaartkaai in Antwerpen 2,5 weken plaatselijk afgesloten vanaf 14 oktober
Van 14 tot en met 31 oktober wordt een deel van de Vaartkaai en de Straatsburgdok-Noordkaai, ter hoogte van de spoorlijnen over het Albertkanaal, tijdelijk afgesloten voor wegverkeer. Fietsers kunnen dankzij een containertunnel gebruik blijven maken van het Jaagpad. De afsluiting is nodig om de overtollige gronden van de werf over te kunnen laden op een schip en vervolgens af te voeren.
Lobroekdok na 2.5 jaar werken helemaal gesaneerd
Het Lobroekdok, dat zich tussen de Slachthuislaan en de Ring bevindt, is gesaneerd. Na tweeënhalf jaar opruimwerken werd de werf midden september afgerond. De sanering van het Lobroekdok is een van de voorbereidende werken voor de bouw van de Oosterweelverbinding.