Afbraakwerken Schijnkoker gaan laatste fase in
Meer over
Begin september namen we het laatste deel van de nieuwe Schijnkoker in gebruik. De oude Schijnkoker breken we sindsdien af. Nu gaan de werken een laatste fase in en breken we langs Strengen en Bergen Op Zoomlaan nog tot begin december de oude Schijnkoker af. Tussen de huidige R1 en de Merksemse wijk Rietschoorvelden werken we daarna volop aan de bouw van de Bypass, de tijdelijke snelweg langs de R1.
Afbraak- en trillingswerken tot eind december
De komende weken verwijderen we ook damplanken. Deze damplanken plaatsten we om grondverzakkingen langs de R1 te vermijden tijdens de werken aan de Schijnkoker. Tot 20 december* vinden er daarom trillingswerken plaats. Je kan dan een trillend geluid horen in de omgeving.
Geluidsscherm als bijkomende maatregel tijdens trillingswerken
Tijdens de trillingswerken maken we gebruik van een aantal milderende maatregelen om de hinder voor de buurt te verkleinen.
- Voor de start van de werken maken we een geluidsstudie op.
- We monitoren geluid en trillingen en maken we gebruik van de best beschikbare technieken.
- De trilwerken zullen om 8 uur 's ochtends starten en niet om 7 uur. Dit werd overlegd met de buurtbewoners; de trilwerken eindigen uiterlijk om 17 uur.
Tijdens het uittrillen van de damplanken nemen we nu ook een bijkomende maatregel tegen de geluidshinder; Een mobiel geluidsscherm volgt de werken om zo het geluid te milderen. Een gelijkaardig scherm gebruikten we eerder al tijdens trillingswerken in Deurne en leverde een merkbaar verschil op in de geluidshinder die de buurtbewoners ervaarden.
Om de exacte impact van het geluidsscherm te meten, hebben we de eerste damplanken zonder het geluidsscherm uitgetrild en de geluidshinder gemeten. Nadien maten we het uittrillen van de damplanken mét geluidsscherm. We stelden een positief resultaat vast en trillen daarom alle volgende damplanken steeds met het geluidsscherm uit.
Voorbereidende werken Bypass
Sinds midden oktober werken we op de werfzone langs de R1 aan de voorbelasting van de Bypass. Daarvoor hebben we een grote hoeveelheid grond nodig. Dit betekent concreet dat er zo’n 75 vrachtwagens per werkdag grond aanleveren. De aangevoerde grond krijgt een plek op de werfzone en drukt op de bodem. Zo verdichten we de bodem en krijgt het wegdek van de Bypass een stevige en stabiele basis.
Meer weten? Bekijk de nieuwste webinar over de werken aan de Schijnkoker
Benieuwd naar de geschiedenis van de Schijnkoker en hoe die de wijk Rietschoorvelden beschermt tegen wateroverlast? Bekijk dan de nieuwste webinar van collega Gerlinde. Als bonus krijg je meteen ook een vooruitblik naar de toekomstige werken aan de Bypass.
*Deze planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden en de voortgang van de werken.
Nog tot begin december breken we de oude Schijnkoker af. Tot eind december verwijderen we de damplanken naast de R1.
Naast de R1 ligt al een deel van de voorbelasting klaar. Zo wordt de grond voorbereid op de Bypass.