[t001_01_main.tpl.php]

Aansluitingspunt en overkapping Groenendaallaan

De op- en afritten van de Ring met de Groenendaallaan worden aangepast aan de nieuwe situatie waarin de Ring in een sleuf ligt en onder de Groenendaallaan door gaat. Hier komt ook een overkapping van 850 meter. 

Het viaduct van Merksem verdwijnt. De Ring komt op deze plaats in een sleuf te liggen die onder de Groenendaallaan door gaat. De op- en afritten van de Ring met de Groenendaallaan worden aangepast aan deze nieuwe situatie. Zo blijft vlot verkeer van en naar de snelweg gegarandeerd.

De R1 wordt verdiept aangelegd naar het noorden, richting de Masurebrug. Hierdoor is een latere overkapping (Groen Hart - Luchtbal - Lambrechtshoeken) mogelijk. Er komt ook een aanzienlijke groenbuffer, waardoor de geluidsoverlast voor de inwoners van Merksem drastisch zal verminderen.
Ter hoogte van de Groenendaallaan en het Station Luchtbal komt een overkapping van 850 meter breed. De fiets en het openbaar vervoer worden hier vlot op elkaar aangesloten om combimobiliteit te stimulerenOok de afrit Merksem voor het verkeer komende van het zuiden wordt compacter gemaakt. 

Bron: overdering.be - Copyright: BUUR – LATZ – S333 – GREISCH – LEVUUR

Lees meer over de afbraak van het viaduct van Merksem >

De Ring ligt in een sleuf die onder de Groenendaallaan door gaat.
 

Wie van de Groenendaallaan komt, kan zoals vandaag de Ring op rijden richting Nederland (E19 en A12) en richting Hasselt of Brussel (E34/E313 of E19). In dat laatste geval rijd je door de nieuwe tunnel onder het Albertkanaal, die het Viaduct van Merksem vervangt. De mogelijkheid om bij de Groenendaallaan de Ring op te rijden richting de kanaaltunnel wordt op dit moment nog bekeken.

Zicht vanaf de R1 onder de Groenendaallaan richting het Oosterweelknooppunt (simulatiebeeld door RoTS)

[/t001_01_main.tpl.php]