[t001_01_main.tpl.php]

Aansluitingspunt en overkapping Groenendaallaan

De op- en afritten van de Ring met de Groenendaallaan worden aangepast aan de nieuwe situatie waarin de Ring verdiept wordt en onder de Groenendaallaan door gaat. Hier komt ook een overkapping van 850 meter. 

Het viaduct van Merksem verdwijnt. De Ring wordt op deze plaats verdiept en gaat onder de Groenendaallaan door. De op- en afritten van de Ring met de Groenendaallaan worden aangepast aan deze nieuwe situatie. Zo blijft vlot verkeer van en naar de snelweg gegarandeerd.

De R1 wordt verdiept aangelegd naar het noorden, richting de Masurebrug. Hierdoor is een latere overkapping (Groen Hart - Luchtbal - Lambrechtshoeken) mogelijk. Er komt ook een aanzienlijke groenbuffer, waardoor de geluidsoverlast voor de inwoners van Merksem drastisch zal verminderen.
Ter hoogte van de Groenendaallaan en het Station Luchtbal komt een overkapping van 850 meter breed. De fiets en het openbaar vervoer worden hier vlot op elkaar aangesloten om combimobiliteit te stimulerenOok de afrit Merksem voor het verkeer komende van het zuiden wordt compacter gemaakt. 

De verdiepte Ring gaat onder de Groenendaallaan door en krijgt een groene omgeving. De op- en afritten van de Ring komen bovenop de Ring te liggen, waardoor het kruispunt veel compacter wordt. Fietsers en voetgangers kunnen conflictvrij kruisen.

Lees meer over de afbraak van het viaduct van Merksem >

Wie van de Groenendaallaan komt, kan zoals vandaag de Ring op rijden richting Nederland (E19 en A12) en richting Hasselt of Brussel (E34/E313 of E19). In dat laatste geval rijd je door de nieuwe tunnel onder het Albertkanaal, die het Viaduct van Merksem vervangt. Van de Groenendaallaan naar de Kanaaltunnels rijden is niet mogelijk, omdat er te weinig ruimte is om die aansluiting veilig te voorzien.

Zicht op het nieuwe kruispunt van de Groenendaallaan met de op- en afritten van de Ring die onder de Groenendaallaan door gaat.

[/t001_01_main.tpl.php]