Aanleg P+R gebouw Linkeroever is gestart

04/10/2018

De aanleg van het P+R gebouw start met funderingswerken waarbij de aannemer 750 schroefpalen van 20 meter lang met behulp van een speciale machine in de grond zal boren. Deze palen maken deel uit van de fundering van het 5 verdiepingen tellende park and ride gebouw op Linkeroever. 
Door het gebruik van schroefpalen worden trillingen en geluidsoverlast naar de omgeving maximaal vermeden. 

In een eerste fase (voor nieuwjaar) worden er 250 palen geboord. Nadien volgt een voorbelasting, waarna de overige 500 palen na de paasvakantie van 2019 worden geboord.

Eerste paalzetting P+R gebouw Linkeroever

Een investering in de modal shift van 28 miljoen euro

Omdat de huidige P+R voorzieningen op Linkeroever ontoereikend zijn, wordt een ruim parkeergebouw opgetrokken langs de R1, aan de kant van Zwijndrecht, ter hoogte van de Blancefloerlaan. Het biedt plaats aan 1.500 wagens waarvan 150 plaatsen met een e-oplaadpunt (uitbreiding mogelijk tot 750 e-oplaadpunten), 15 deelauto's, 150 fietsen en 30 deelfietsen. Het gebouw kost 28 miljoen euro.

“Het gemeentebestuur van Zwijndrecht is een absolute voorstander van het creëren van parkeergelegenheid aan de rand van de stad om over te kunnen stappen op het openbaar vervoer en zo het autoverkeer te beperken. Alleen hadden wij dit parkeergebouw nog liever aan de P+R Melsele/Zwijndrecht zien staan, omdat deze gelegen is aan de terminus van tramlijn 3 en men daar al de overstap naar openbaar vervoer kan maken.” André Van de Vyver, burgemeester van Zwijndrecht

“We trachten de verkeersdruk op de stadswegen zoveel mogelijk te verlichten door langparkeerders, pendelaars en bezoekers zoveel mogelijk te dirigeren naar onze Park & Rides aan de stadsrand. Met dit nieuwe P+R gebouw op Linkeroever krijgen we een volwaardig multimodaal vervoersknooppunt waar bewoners, werknemers en bezoekers makkelijk van vervoersmiddel kunnen veranderen en zich slim van en naar de stad kunnen bewegen via één of meerdere overstappunten.” Koen Kennis, Antwerps schepen voor mobiliteit

Een comfortabele hub voor pendelaars

Het gebouw zal vlot bereikbaar zijn door een rechtstreekse aansluiting op de nieuwe verbindingsweg die binnen de Oosterweelwerken wordt aangelegd. Zij zetten van hieruit hun tocht verder met de tram of met de fiets, en geraken zo sneller op hun eindbestemming in de stad of de haven.
De bestaande keerlus voor de tram ter hoogte van de Gazet van Antwerpen wordt ook verlegd naar deze zone. Zo kunnen pendelaars hier van een uitgebreid tramaanbod genieten.

Om het gebouw maximaal in te passen in de groene omgeving en pendelaars een aantrekkelijk overstappunt te bieden, wordt het opgetrokken uit een combinatie van hout en beton.

(Simulatiebeeld van het nieuwe P+R gebouw Linkeroever)
 
Het nieuwe gebouw zal volgens de huidige planning in het najaar van 2021 in gebruik genomen worden. Op dat moment zijn immers ook de aansluitingen met de noordelijke en zuidelijke verbindingsweg klaar en is ook de tramkeerlus verplaatst.

Lees meer over het nieuwe P+R gebouw Linkeroever >

Hinder op lokale wegen vermijden

De afgelopen weken nam de aannemer een tijdelijke op- en afrit voor werfverkeer in gebruik op de R1. Met de rechtstreekse toegang tussen de werf van het P+R gebouw en de snelweg vermijden we werfverkeer en dus bijkomende verkeersdrukte op de lokale wegen van Linkeroever en Zwijndrecht.