Oosterweel gaat over zoveel meer dan het sluiten van de Ring. Met Oosterweel creëren we de ademruimte waarnaar we allen snakken, op én naast de weg. We bouwen een nieuwe stad. Een groenere stad, met parken op wandelafstand waarin je kan sporten en spelen. Een gezondere stad, met overkappingen die de rust en ruimte brengen waar we al zo lang van dromen. Een bereikbaardere stad, met veilige en vlotte wegen om voluit te ondernemen en de Vlaamse economie zuurstof te geven. En ook een één stad, met een Ring die stadsdelen niet langer in twee snijdt maar wijken met elkaar verbindt. Oosterweel doet niet alleen ’t Stad, maar heel Vlaanderen herademen. 

Toekomstbeeld Scheldetunnel doorsnede
Toekomstbeeld Scheldetunnel doorsnede

De Ring wordt rond

Met enkele belangrijke ingrepen maken we de Ring rond. Er komt een nieuwe snelwegtunnel onder de Schelde. Deze verbindt Linkeroever en Rechteroever aan de noordkant van de stad, niet ver van het kerkje van Oosterweel in het zuiden van de haven. Zo ontstaat er rond Antwerpen een extra mogelijkheid om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy- en de Liefkenshoektunnel. Via het nieuwe Oosterweelknooppunt aan het Noordkasteel en de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal, sluit de nieuwe Scheldetunnel aan op de Ring en rij je vlot richting Nederland of het zuiden van de stad.

Meer weten over de Scheldetunnel
Meer weten over de Kanaaltunnels
Meer weten over het Oosterweelknooppunt
 

Een heel andere Ring 

De Ring wordt meer in harmonie met haar omgeving gebracht. Op sommige plaatsen ‘verdwijnt’ de Ring dankzij nieuwe tunnels onder de Schelde, het Amerikadok en het Albertkanaal. Maar ook door delen van de Ring te overkappen of te verdiepen. Het wegverkeer rijdt zo onder de grond waardoor er veel extra ruimte ontstaat voor parken, (speel-) pleinen, fietspaden, .... Waar er vandaag nog geen overkappingen gepland zijn, komen er groene bermen die het geluid verminderen en de Ring uit het zicht houden.

Meer weten over de overkappingen
 

Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal
Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal
Simulatie Ringpark Schijn - Beeld Ontwerpteam Ringpark
Simulatie Ringpark Schijn - Beeld Ontwerpteam Ringpark

Parken op en langs de Ring

Bij het ontwerpen is goed nagedacht over de omgeving: hoe maken we meer ruimte vrij, zodat het voor buurtbewoners en passanten aangenamer wordt? Langs de Ring leggen we parken aan. Waar de Ring overkapt wordt, ontstaat een zee van ruimte om te wandelen, te spelen, te fietsen en te sporten. ’t Stad en de Antwerpenaar gaan er dus flink op vooruit.

Meer weten over Ringpark West 

Minder auto’s, meer duurzaam vervoer 

Oosterweel is er niet alleen voor de automobilist. We zorgen er eveneens voor dat je makkelijker de wagen kan laten staan om met de (deel)fiets, trein, tram of bus te gaan. Dat doen we met de aanleg van maar liefst 35 kilometer nieuwe fietspaden, fietsbruggen, fietstunnels en de bouw van bijkomende Park & Rides, waar wie naar de stad wil makkelijk overstapt op de fiets of het openbaar vervoer. Kiezen voor een veilig, gezond, duurzaam én sneller alternatief dan de wagen wordt zo een fluitje van een cent. 

Meer weten over de nieuwe fietswegen en Park & Rides
 

P+R Linkeroever
P+R Linkeroever

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal brengt van de Oosterweelverbinding. Of beter: de vele verhalen van Oosterweel.