[t001_01_main.tpl.php]

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kan je onze site vlot bezoeken.

www.browsehappy.com

De Scheldetunnel

De Scheldetunnel gaat op de linkeroever onder de grond tussen Blokkersdijk en het Sint-Annabos, en komt op de rechteroever boven aan het Noordkasteel. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en een afzonderlijke koker voor fietsers en voetgangers.

Voordelen van het bouwen van de Scheldetunnel

Door het bouwen van een derde snelwegtunnel onder de Schelde, kunnen de doelstellingen van het Masterplan 2020 worden behaald.

  • Het verkeer kan zich rechtstreeks verplaatsen tussen de linkeroever en de zuidelijke haven of het Eilandje.
  • Het verkeer in de Kennedytunnel en op de zuidelijke Ring neemt af doordat bestuurders een kortbij gelegen alternatief krijgen om de Schelde via de snelweg te kruisen. Ook bij ongevallen op de Ring kan het verkeer op deze wijze omgeleid worden.
  • Fietsers kunnen dankzij een afzonderlijke fietskoker in de Scheldetunnel veilig en vlot dezelfde verplaatsing maken.

Waar komt de Scheldetunnel?

Vereenvoudigde overzichtskaart Scheldetunnel

De Scheldetunnel verbindt Antwerpen linkeroever met de zuidelijke haven en het Eilandje op de rechteroever.

Op de linkeroever sluit de Scheldetunnel aan op het knooppunt van de Ring met de E34. De tunnel gaat onder de grond tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos.

Zicht op de mond van de Scheldetunnel vanaf de linkeroever (simulatiebeeld door ATLAS / Zwarts & Jansma)

Bovenaanzicht op de mond van de Scheldetunnel (simulatiebeeld door ATLAS / Zwarts & Jansma)

Op de rechteroever komt de tunnel boven aan het Noordkasteel en sluit hij aan op het Oosterweelknooppunt dat verdiept wordt aangelegd.

Zicht op de mond van de Scheldetunnel vanaf de rechteroever (simulatiebeeld door ATLAS / Zwarts & Jansma)

Lees meer over de werken aan het knooppunt Sint-Anna Linkeroever >
Lees meer over de aanleg van het Oosterweelknooppunt >

Hoe ziet de Scheldetunnel eruit?

De tunnel is 1.8 kilometer lang en heeft een afzonderlijke koker per rijrichting met telkens drie rijstroken en twee vluchtkokers waarvan een koker voor fietsers en voetgangers.

Dwarsdoorsnede van de tunnel onder de Schelde. Voor fietsers is er een afzonderlijke tunnelkoker.

 

Hoe wordt de Scheldetunnel gebouwd?

De Scheldetunnel bestaat uit tunnelelementen die gebouwd zijn uit gewapend beton.

De tunnelelementen worden gebouwd in een droogdok in Zeebrugge. Dit duurt ongeveer 1,5 jaar. Wanneer ze klaar zijn worden waterreservoirs in de tunnelelementen gevuld. Zo blijven ze op de bodem liggen wanneer het dok zich vult met water.

Daarna wordt het water uit het waterreservoir gepompt. Het tunnelelement begint te drijven. Sleepboten verslepen de elementen vervolgens één voor één naar hun eindbestemming in Antwerpen.

Aan de hand van een GPS-systeem wordt de exacte locatie bepaald waar de tunnelelementen moeten worden geplaatst. Daarna wordt het waterreservoir van het element opnieuw gevuld. Het stuk zakt naar de bodem van de Schelde, in de daarvoor voorziene uitgraving.

De tunnelelementen worden tegen elkaar geschoven. Speciale voegen tussen de tunnelelementen maken alles waterdicht. Dat kan niet bij het laatste tunnelelement (element 8). Dit stuk moet op de oever aansluiten op een cut&cover naar het Oosterweelknooppunt. Duikers maken de voegen hier handmatig dicht.

Nu kan de tunnel worden afgewerkt. Extra waterdichtingen, wegverharding en tunneltechnische installaties maken de Scheldetunnel compleet en klaar voor gebruik.

[/t001_01_main.tpl.php]